Murat Bey'in Yasemin'e verdiği cevabı adım adım inceleyelim:
"Yurdumuzun nüfusunu belirlemek için belirli aralıklarla nüfus sayımı yapılmaktadır." Bu ifade, güncel durumu belirtir.
"Önceleri nüfus sayımları ülkemizin her yerinde aynı günde yapılırdı. Sayımın sağlıklı yapılması için o gün sokağa çıkma yasağı uygulanırdı. Sayım memurlarının her ev halkı için doldurduğu belgeler sayım bürolarında toplanırdı." Bu kısım, geçmişteki nüfus sayım yöntemini detaylandırır.
"5 yılda bir yapılan genel nüfus sayımı en son 2000 yılında yapılmıştır." Bu bilgi, geçmişteki genel sayımların sıklığını ve son yapılış tarihini verir.
Şimdi yargıları değerlendirelim:
I. Nüfus sayım sisteminde değişiklik olduğu: Murat Bey, "Önceleri..." diyerek eski sistemi anlatmış, ardından "Yurdumuzun nüfusunu belirlemek için belirli aralıklarla nüfus sayımı yapılmaktadır." ifadesiyle güncel duruma değinmiştir. Eski sistemde sokağa çıkma yasağı ve ev ev dolaşma varken, güncel sistemin farklı olduğu ("yapılmaktadır" ifadesiyle genel bir bilgi verilmesi ve 2000'den sonra bu tip bir genel sayımın yapılmadığının ima edilmesi) anlaşılmaktadır. Bu, sistemde bir değişiklik olduğunu gösterir. Bu yargıya ulaşılabilir.
II. Nüfus sayım şeklinin modern hale getirildiği: Eski sistemde sokağa çıkma yasağı, ev ev dolaşma ve belge doldurma gibi yöntemler kullanılırken, günümüzde bu tür uygulamaların terk edildiği ve daha modern (örneğin adrese dayalı nüfus kayıt sistemi gibi) yöntemlere geçildiği metinden çıkarılabilir. Eski yöntemin detaylı anlatımı ve güncel durumun daha genel bir ifadeyle belirtilmesi, modernleşmeye işaret eder. Bu yargıya ulaşılabilir.
III. Nüfus sayımının geçmişte her yıl düzenli olarak yapıldığı: Murat Bey açıkça "5 yılda bir yapılan genel nüfus sayımı..." demiştir. Bu ifade, sayımların her yıl değil, 5 yılda bir yapıldığını gösterir. Dolayısıyla, "her yıl düzenli olarak yapıldığı" yargısı yanlıştır. Bu yargıya ulaşılamaz.
Yukarıdaki değerlendirmelere göre, I ve II numaralı yargılara ulaşılabilir.
Cevap C seçeneğidir.