Sorunun Çözümü
Verilen tanecik modellerini element ve bileşik olarak ayıralım:
- a) Modelde, aynı tür iki atomun birleşmesiyle oluşmuş moleküller bulunmaktadır. Tüm moleküller aynı ve tek tip atomdan oluştuğu için bu bir elementtir.
- b) Modelde, tek tip atomlar dağınık halde bulunmaktadır. Tüm atomlar aynı olduğu için bu bir elementtir.
- c) Modelde, farklı türdeki atomların (bir büyük, iki küçük) birleşmesiyle oluşmuş moleküller bulunmaktadır. Her bir molekül farklı atomlardan oluştuğu için bu bir bileşiktir.
- d) Modelde, tek tip atomlar düzenli bir şekilde sıralanmıştır. Tüm atomlar aynı olduğu için bu bir elementtir.
Buna göre, maddelerin sınıflandırılması şöyledir:
- Elementler: a, b, d
- Bileşikler: c
Ceyhun'un yaptığı doğru gruplandırma, elementleri bir grupta, bileşikleri ise başka bir grupta toplamalıdır. Seçeneklere baktığımızda:
- C) seçeneğinde "1. Grup: c" ve "2. Grup: a, b, d" şeklinde bir gruplandırma yapılmıştır. Bu, bileşikleri (c) bir grupta, elementleri (a, b, d) ise diğer grupta toplayarak doğru bir ayrımdır.
Cevap C seçeneğidir.